Archive

News about the oppening of the CNS branches

Since Monday 21 September 2020, all the CNS agencies are open again, still by appointment only. Click here for opening hours and details on how to book an appointment:

https://cns.public.lu/en/actualites/2020/ouverture-agences-sept.html

The following agencies will be open on 2 days of the week:

  • Bettembourg agency: Mondays and Wednesdays
  • Diekirch agency: Mondays and Fridays
  • Echternach agency: Tuesdays and Thursdays
  • Grevenmacher agency: Mondays and Fridays
  • Marnach agency: Wednesdays and Fridays
  • Redange agency: Tuesdays and Thursdays
  • Rumelange agency: Tuesdays and Thursdays

Leave for family reasons in the event of quarantine or isolation of a child

Demander un congé pour raisons familiales en cas de mise en quarantaine ou d'isolement d'un enfant

Le Minstère de la Sécurité Social a annoncé hier un changement pour les parents qui se voient confrontés avec un enfant mis en quarantaine ou isolement à cause de la pandemie actuelle.

Vous pouvez lire ci-après le communiqué publié par le ministère de la Sécurité sociale :

New document in plain language: "Hilfe von der Pflege-Versicherung anfragen"

Guichet.lu has made available a document on the benefits provided by long-term care insurance in plain language.

Plain language consists in short sentences, simple words, explanations and pictures.

The objective is to facilitate the comprehension of our information pages and procedures for a maximum of persons. Guichet.lu will guide the internet user step by step to benefit from long-term care insurance.

This information page is currently available in German only.

The staff at Guichet.lu has worked on the documents in plain language together with Klaro, the official office for plain language. Klaro is a service managed by the Association pour personnes en situation de handicap (APEMH - association for persons with disabilities).

Consult our information page on how to benefit from long-term care insurance in plain language on Guichet.lu.

COVID-19 test before or after a trip or tourist stay abroad

In the current context of the COVID-19 pandemic, some countries may require proof of a negative COVID-19 test to enter their territory.

In order to meet this requirement, the Luxembourg State is offering, for the summer holiday period, a free test per person before a trip or tourist stay abroad.

From 14 August 2020, this free test is also offered if you are returning to Luxembourg from a trip or tourist stay abroad.

In a first phase and in both cases, the system will only allow the booking of appointments with regard to departures and returns during the month of August and up until 15 September 2020.

This procedure replaces the one where a code had to be requested in order to book an appointment before going abroad. However, codes received before mid-August to make an appointment prior to going abroad remain valid throughout August 2020.

Document pour la fermeture du DSP

Le DSP vient d'être lancé nationalement, et la lettre vous informant que votre DSP a été créé vous est déjà parvenu, ou va encore vous parvenir.

La Patiente Vertriedung avait demandé qu'il fallait un système Opt-in où les gens doivent demander l'ouverture de leur compte DSP et non un système opt-out dans lequel il fait demander la fermeture du DSP qui  est automatiquement créé pour tout le monde.

Malheureusement lorsque vous recevez la lettre qui vous informe de l'ouverture de votre DSP, vous ne recevez pas le formulaire pour fermer votre DSP si vous n'en voulez pas.

La Patiente Vertriedung est d'avis que le DSP représente une plus-value pour le patient et les professionels de la santé, néanmoins la Patiente Vertriedung est aussi d'avis que le patient doit pouvoir lui même décider si il veut avoir un DSP ou non, c'est pour cette raison que nous vous mettons à disposition le formulaire pour fermer votre Dossier de soins partagés.

Gültigkeitsdauer von Verschreibungen

Die Patiente Vertriedung hatte bei dem Ministerium für Soziale Sicherheit und bei der Gesundheitskasse angefragt ob es möglich wäre die Gültigkeitsdauer von Verschreibungen zu verlängern, da es in den schwierigen Zeiten einer Pandemie durch den Covid-19 leider zu Situationen kommt, in der Patienten die Gültigkeitsdauer einer Verschreibung überschreiten, dies, weil sie entweder Risikopatienten sind und dadurch eine gewisse Soziale Distanz einhalten müssen, oder aber weil viele Dienste nicht angeboten werden.

Den Patienten steht also in dem einen Fall nur die Möglichkeit offen, sich einer Infektionsgefahr auszusetzen, oder im anderen Fall zu warten bis die Pandemie beendet ist, und dann den Prozess, wenn das überhaupt möglich ist von neuem zu beginnen.

Die Patiente Vertriedung asbl hätte es also begrüsst wenn die Gültigkeitsdauer von Verschreibungen so verlängert wird, dass ihre Gültigkeitsdauer ab Ende der Ausgangsbeschränkungen erst anfängt, oder die Gültigkeitsdauer um den Zeitraum der Ausgangsbeschränkungen verlängert wird.

Leider haben wir hierzu eine Negative Antwort bekommen von der Gesundheitskasse :